سفارش تبلیغ
صبا ویژن


معرفت دینی - .: ماهنامه دانشجویی حضور :.


*شهید سید مرتضی آوینی

 

راوی
در سنه چهل و نهم هجری ،‌هنگام شهادت امام حسن مجتبی(ع) ،‌دیگر رویای صادقه پیامبر صدق به تمامی تعبیر یافته بود و منبر رسول خدا ، یعنی کرسی خلافت انسان کامل ، اریکه‏‏ای بود که بوزینگان بر آن بالا و پایین می??‏رفتند.روز بعثت به شام هزار ماهه سلطنت بنی امیه پایان می گرفت و غشوه تاریک شب ، پهنه ای بود تا نور اختران امامت را ظاهر کند و این است رسم جهان : روز به شب می رسد و شب به روز. آه از سرخی شفقی که روز را به شب می رساند !

ادامه مطلب...


نویسنده :« سردبیر » ساعت 10:0 صبح روز پنج شنبه 86 دی 20


*حسن سزاوار

 

بیش از هزار و سیصد و پنجاه سال است که از واقعه‏ی عظیم عاشورا می‏گذرد. عاشورا... عاشورا روزی است که حسین (علیه السلام) آن را از بُعدِ زمان خارج ساخت. او در این روز کاری کرد که شیعه، هر روز و هرکجا، چیزی جز کربلا در مقابل چشمان خود نبیند. کربلا... کربلا نیز مکانی است که این بار حسین (علیه السلام) آن را از بُعد «مکان» خارج ساخت. می‏دانم که به خاطر داری چه می‏گویم: «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا.»
حتماً تو نیز چون من، مسلمان هستی و شیعه. پس ای فرزند حسین! (علیه السلام)، می‏بینی؟! کوفیان را می‏گویم، هنوز هم هر روز کوفیان، پشت ولایت را خالی می‏کنند و هنوز هم هر روز حسینیان، در این دنیای دَنی، پرچم جهاد را با وجود نامردمانِ کوفی، برافراشته نگه داشته‏اند. هیچ توجّه کرده‏ای که کوفیان نیز خود را مسلمان می‏پنداشتند؟
ای فرزند حسین! می‏شنوی؟! این صدای حسینیِ اسلام است که «هَل مِن ناصرٍ یَنصُرُنی» گویان، تو را به سوی خود فرا می‏خواند. اگر نمی‏بینیم و نمی‏شنویم، هیچ از خود پرسیده‏ایم که ما را چه شده است؟

ادامه مطلب...


نویسنده :« سردبیر » ساعت 10:0 صبح روز پنج شنبه 86 دی 20


*احسان اقارضایی

 

تحریفات وقایع تاریخی ،جز آنکه هدفی خاص داشته باشد ، چیز دیگری را بر نمی تابد. در طول تاریخ  همه پیامبران الهی دارای یک هدف بودند و آن تغییر آهنگ زندگی بشری و برگرداندن آن به مسیر اصلی خود است. تمام زندگی بشر یک آهنگ درست بیشتر نداشته و آن هم آهنگ توحید و پرستش خدای متعال است. تمام سعی و تلاش انبیا و اولیا و اوصیای خداوند در این جهت بوده است که همه زندگی بشر بر محور حقایق قدسی و بر محور عبادت و بندگی خدای متعال شکل بگیرد. حال در این دنیا ، دستگاه باطل در هر جبهه‏ای با خط و جریان متعالی سازی زندگی بشری یک درگیری تاریخی و مستمر و همه جانبه داشته است و دارد.

ادامه مطلب...


نویسنده :« سردبیر » ساعت 10:0 صبح روز پنج شنبه 86 دی 20


*گفتگو با آنتوان بارا، نویسنده‏ی مسیحی

رود خونی که از شهیدان کربلا بر صحرای طف جاری شد، فرات حقیقتی گشت که جرعه نوشان عزت و آزادگی را از هر مذهب و مسلک و هر دین و آیین، به قدر تشنگی سیراب کرد. در این مسیر از نخستین مسیحی حق‌جویی که رویاروی یزید در کاخ سبز بر او شورید تا در عصر ما، کم نیستند مسیحیانی چون «جرجی زیدان»، «جرج جرداق» و دهها مسیحی حق جوی دیگر که حقیقت ناب همه ادیان راستین را در «اهل بیت پاک پیامبر(ص)»، در «محراب شهادت علی(ع)» و در «صحرای خونین کربلا» یافته اند و در این باره آثاری پدید آورده اند.
«آنتوان بارا»، آن مسیحی عاشقی است که سال های بسیار از دوران جوانی خود را صرف تحقیق و بررسی پیرامون زندگی و قیام امام حسین(ع) کرده است تا حقایق مربوط به این شخصیت عظیم تاریخ را از زاویه نگاه خود و از زبان انجیل و پیامبر الهی، عیسی(ع) بیان کند. او پس از سالیان بسیار پژوهش و مطالعه در منابع مختلف تاریخ اسلام، دست به نگارش کتابی زده است که در نوع خود و از زبان یک مسیحی بی نظیر است. وی در این پژوهش تطبیقی- به نام «حسین در اندیشه مسیحیت»- که رویکردی تحقیقی، ادبی و عاطفی دارد، با استفاده از نظریات اسلام و مسیحیت و بامهارتی ستودنی، زندگی و شهادت حضرت عیسی از دیدگاه مسیحیت و زندگی و شهادت امام حسین(ع) از دیدگاه اسلام را مقایسه کرده است. در این تحلیل ها نکات جالب و بدیعی به چشم می خورد که برای هر مسلمان منصفی شگفت انگیز و خواندنی است.
کتاب «حسین در اندیشه مسیحیت» اولین بار در سال 1978 به رشته تحریر درآمد اما نویسنده از آن تاریخ به بعد و در اثر مطالعات بیشتر، اضافات و ملحقات زیادی به آن افزود و چاپ چهارم آن را در سال گذشته منتشر کرد، این کتاب تاکنون به 17 زبان ترجمه شده و در 5 دانشگاه نیز برای دوره های تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری مورد تأیید قرار گرفته است و قرار است .
آنتوان بارا که سوری الاصل و ساکن کویت است خود نویسنده ای توانا و ادیبی باذوق است و علاوه بر کتاب فوق 15جلد کتاب دیگر نیز به رشته تحریر درآورده که بیشتر آنها در حوزه ادبیات و رمان و داستان می باشد. وی همچنین روزنامه نگاری است حرفه . او در مجلات و روزنامه های معروف و مختلف فعالیت داشته و در حال حاضر سردبیر هفته نامه شبکه الحوادث کویت است.

ادامه مطلب...


نویسنده :« سردبیر » ساعت 10:0 صبح روز پنج شنبه 86 دی 20


*مقام معظم رهبری حضرت آیت‏الله خامنه‏ای

 

یک جمله در زیارت اربعینِ امام حسین علیه‏الصّلاةوالسّلام ذکر شده است که مانند بسیارى از جملات این زیارتها و دعاها، بسیار پُرمغز و در خور تأمّل و تدبّر است. آن جمله این است: «و بذل مهجته فیک».(1) این زیارت اربعین است؛ منتها فقره‏هاى اوّل آن، دعاست که گوینده این جملات خطاب به خداوند متعال عرض مى‏کند: «و بذل مهجته فیک»؛ یعنى حسین‏بن‏على، جان و خون خود را در راه تو داد؛ «لیستنقذ عبادک من الجهالة»؛(2) تا بندگان تو را از جهل نجات دهد؛ «و حیرة الضّلالة»؛(3) و آنها را از سرگردانىِ ناشى از ضلالت و گمراهى برهاند. این یک طرف قضیه، یعنى طرفِ قیام کننده؛ حسین‏بن‏على علیه‏السّلام است. طرف دیگر قضیه، در فقره بعدى معرفى مى‏شود: «و قد توازر علیه من غرّته الدنیا و باع حظّه بالارذل الأدنى»؛(4) نقطه مقابل، کسانى بودند که فریب زندگى، آنها را به خود مشغول و دنیاى مادّى، زخارف دنیایى، شهوات و هواهاى نفس، از خود بیخودشان کرده بود؛ «و باع حظّه بالارذل الأدنى»؛ سهمى را که خداى متعال براى هر انسانى در آفرینش عظیم خود قرار داده است - این سهم عبارت است از سعادت و خوشبختى دنیا و آخرت - به بهاى پست و ناچیز و غیر قابل اعتنایى فروخته بودند. این، خلاصه نهضت حسینى است.

ادامه مطلب...


نویسنده :« سردبیر » ساعت 10:0 صبح روز پنج شنبه 86 دی 20


*سخنرانی امام موسی صدر در روز عاشورا

 

السلام علیک یا ابا عبدا...، و علی الارواح التی حلّت بفنائک، علیک منا سلام ا... أبداً ما بقیت و بقی اللیل و النهار. و لاجعله ا... آخر العهد منا لزیارتک، السلام علی الحسین و علی علّی بن الحسین و علی اصحاب الحسین.

در زیارتی که به مناسبت امروز وارد شده است، و در پایان جلسه نیز برای تجدید بیعت آن را خواهیم خواند، آمده است:
السلام علیک یا وارث آدم صفوه ا...؛
السلام علیک یا وارث نوح نبی ا...؛
السلام علیکم یا وارث ابراهیم خلیل ا... ؛
السلام علیک یا وارث موسی کلیم ا... ؛
السلام علیک یا وارث عیسی روح ا... ؛
السلام علیک یا وارث محمد حبیب ا... ؛
هدف این زیارت، بخشیدن حرکت و پویایی به عاشورا و خارج کردن این واقعه از انزوا و مخالفت با جدا ساختن آن از گذشته و آینده است. زیرا که همه ی خطر در این است که عاشورا فقط بدل به یادبودهایی شود و واقعه کربلا تنها برای کتاب‌ها و سیره ‌نویسی، و یا ذکر آن برای اجر و ثواب اخروی باشد. بیم آن می رود که این حادثه از ظرف زمانی خود فراتر نرود، و مقتل حسین و یارانش در همان سال 61 ه.ق مدفون شود. حسینی(ع) بود، کشته شد و همه چیز پایان یافت.

ادامه مطلب...


نویسنده :« سردبیر » ساعت 10:0 صبح روز پنج شنبه 86 دی 20


*وحید نصیری کیا

 

درآمد
فتح خون(1) زیباتر از آن بود که به خود اجازه دهم تا آن را تکه تکه کنم و آنها را کنار هم بگذارم؛ لکن " فقر فضا " ایجاب کرد که اینگونه شود. من فتح خون را لهوفی ناتمام یافتم با این تفاوت که (بر خلاف سید بن طاووس) آوینی، خود در خیل اصحاب امام حسین(ع) است- نه آن سان که شیخ شوشتری است- که سزا نیست اصحاب امام حسین(ع) پس از او بمانند- علی الدنیا بعدک العفا- و این استجابت دعای اوست در عاشورا ( اللهم اجعل محیای محیا محمد وآل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد) . او رفت تا صدق گفته خویش را بر امام خویش ثابت کند. آری! فتح خون برای عاشورائیان با شهادت پایان پذیرد.

تحمل اوراق و کلمات را آنچنان نیافتم که روایت محرم را بر آنها بار کنم آنچنانکه آوینی هم نیافت. گر چه کلمات صورت نزول کرده حقایقند ولی گاه حقایق آنچنان عظیمند که کلمات حتی گنجایش صورت خفیه آنها را ندارد.
امام ، حجت را بر همگان تمام کرد ، اینگونه که آرایش سپاه او - از دور و نزدیک، از شیخ کبیر تا طفل صغیر - گواه این مدعاست. سخنان امام و یارانش پیش از جنگ نسیمی است بهاری که بر دیار مردگان می‏وزد، شاید در آن میان هنوز هم باشند خفتگان نیمه جانی که به خواب زمستانی فرورفته‏اند و امام با هر لطایف‏الحیلی سعی می‏کند، آنها را با خویش همراه سازد.

ادامه مطلب...


نویسنده :« سردبیر » ساعت 10:0 صبح روز پنج شنبه 86 دی 20

<      1   2